donderdag 30 augustus 2012

chocolate cookies with semisweet chocolate, pecans and dried cherries of kortweg "overheerljike chocoladekoekjes"

Sommigen zijn dol op het lezen van romans. Anderen houden meer van poëzie en ik hou er vooral van veel en vaak recepten te lezen. Dankzij internet ligt op dat vlak zowat de hele wereld voor me open. Samen met de wereld komen ook vreemde en onbekende ingrediënten mijn huiskamer binnenwaaien. En dat kan dan weer leiden tot een jarenlange zoektocht in allerhande voedingswinkels in Vlaanderen en Nederland.
Zo las ik vaak recepten waar gedroogde kersen in verwerkt worden. Nu vind je hier zowat alle soorten gedroogd fruit behalve kersen dus. Kan je je mijn vreugde voorstellen toen ik gisteren in de liddl naast de dried cranberries toch ook wel dries cherries aantrof zeker! Ik kon me er nog net van weerhouden een vreugdedansje te doen.

Toen de boodschappen eens in mijn keuken belandden was het eerste wat ik deed een zakje gedroogde kersen openscheuren en proeven. Mmmmmmmm.......overheerlijk dus. Nog lekker zuur zoals een zure kers of kriek(want daar gaat het hier eigenlijk om)hoort te zijn.
Er stond gisteren nog een dadelcake op het bakprogramma dus het eerste kersenrecpt moest wachten tot vandaag. Vanmorgen om acht uur stond ik al in de potten te roeren en had ik mijn halve keuken al vol cacaopoeder geknoeid. Maar het poetsen neem ik er graag bij want de koekjes zijn overheerlijk. Ik zal ze uit veiligheidsoverweging straks maar (bijna) allemaal meegeven met mijn zoon die langskomt :))

Het volgende kriekenexperiment wordt een couscoussalade. Ik houd jullie op de hoogte!




ingrediënten

2 1/4 cup bloem
1cup en 2el cacaopoeder
1 1/3 cup suiker
3/8 tl baksoda
3/8 tl zout
1 cup en 5el zachte boter
4 1/2 el volle melk
1 1/2 tl vanille-exract
2/3 cup grofgehakte pecannoten
1/2 cup chocoladestukjes (ik gebruikte semi-sweet van Hersheys)
1/2 cup gehakte gedroogde kersen (zou nog wat meer mogen zijn eigenlijk want nu verdwijnt de smaak een beetje in het geheel)


stappenplan


1. doe de bloem, de cacao, de suiker, het zout en de baksoda in een kom
2. voeg de boeter in stukje toe en meng.
3. voeg de vanille en de melk toe en meng tot homogeen deeg
4. roer er de noten, kersen en chocoladestukjes doorheen
5. bak de koekjes ongeveer 15 minuten in een voorverwarmde oven van 175°C
6. laat even afkoelen op de bakplaat voor je ze op een rooster schept. Ze zijn nog heel breekbaar als ze warm zijn.

1 opmerking:

  1. O. Ik had niet in de gaten dat je weer zo actief was op je blog. Ik was blijven steken bij de whoopie pies, maar zie nu dat je weer onvervalst lekker bezig bent geweest! Ga je weer in de gaten houden dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen