vrijdag 12 augustus 2011

marshmallows : het basisrecept

Nu ik eindelijk glucosestroop en een suikerthermometer in huis heb en de keuken behangen en geschilderd is kon ik mezelf niet meer bedwingen en moest en zou ik proberen marshmallows te maken. Dat stond namelijk al jaren op mijn zoet verlanglijstje.
't Was spannend en leuk om te doen. En ze zijn nog goed gelukt ook! :)
Nu ik een goed basisrecept heb wordt het dus tijd om aan het experimenteren te gaan...




ingrediënten

500g suiker
3 eiwitten
3,5 dl water
1 eetlepel glucose
13 blaadjes gelatine
3 eetlepels maïzena
3 eetlepels poedersuiker
een suikerthermometer
eventueel roze voedingskleurstof


stappenplan

1. doe de suiker samen met het water en de glucose in een pannetje en breng al roerend aan de kook. Eens het kookt niet meer roeren! Kook de suiker tot een temperatuur van 125°C (dit duurt eventjes)
2. week de gelatine in koud water gedurende een tiental minuten. Goed uitknijpen en dan op een laag vermogen in de microgolf even verwarmen tot het gesmolten is (gaat erg snel)
3. klop de eiwitten stijf
4. Giet met een klein straaltje al kloppend de warme suikerstroop bij de eiwitten. Doe nadien het zelfde met de gesmolten gelatine.
5. Blijf nog flink doorkloppen gedurende een vijftal minuten tot het mengsel al wat is afgekoeld en begint op te stijven.
6. meng de poedersuiker en de maïzena en bekleed een bakvorm met een dun laagje (mengsel erin gieten en dan goed schudden. Het teveel weggieten)
7. Giet het marshmallowmengsel in de bakvorm en zet in de koelkast voor een paar uutjes.
8.Ontvorm en snij in stukken met een geolied mes en bedek de marshmallows aan alle kanten met het poedersuikermengsel.



Zelf heb ik eerst de helft van het marshmallowmengsel in de vorm gestort en de andere helft roze gekleurd en er dan bovenop gegoten.
Ik heb ook twee kleine siliconenvormpjes bedekt met een laagje poedersuikermengsel en er marshmallowmengsel in gegoten. Ze waren heel gemakkelijk te ontvormen en na ze door de poedersuiker gehaald te hebben kleefden ze niet meer aan de vingers.






2 opmerkingen:

  1. Wow, marshmallows, hoe kóm je erop!! Het ziet er prachtig uit. En smeltend zoet zo te zien. Leuk hoor, zulke experimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat vind ik leuk! Ga ik ook eens proberen. Ik houd er eigenlijk niet zo van, maar dit is te leuk om niet te maken.

    BeantwoordenVerwijderen