zondag 29 juli 2012

taart met zomerfruit en amandelen

Het zomert buiten en dus zomer ik maar lekker mee in de keuken. Aan tafel. Met een geurende fruitschaal en de nieuwe libelle voor mijn neus. In die laatste zit een zomers kookschrift met 10 heerlijk uitziende fruitreceptjes. Mmmmmmmm........ dat werkt inspirerend. Vooral als ik eigenlijk heel druk aan het schrijven zou moeten zijn omdat ik tegen een deadline aanhik :) Mensen met een doorgedreven vorm van uitstelgedrag vinden altijd en overal wel iets wat dringender moet dan wat eigenlijk moet :)
Effen de stress wegwerken maakt ik mezelf wijs. En dan heb ik later nog iets lekkers voor bij de koffie ook. handig toch, niet? :D






ingrediënten

een rol kant-en-klaar bladerdeeg
100 g zachte boter
100g suiker + nog wat extra
120 g gemalen amandelen
2 eieren
zomerfruit (ik gebruikte 6 abrikozen, 1 nectarine, 100g rode bessen/aalbessen)




stappenplan

1. verwarm de oven voor op 200°C
2. roer de boter met de suiker
3. meng de amandelen met de eieren
4. meng alles met mekaar
5. leg het bladerdeeg in een taartvorm, prik het deeg in met een vork en smeer het amandelmengsel over de bodem
6. snij het fruit in partjes en schik ze op de taart, strooi de bessen er overheen
7. strooi wat suiker over het fruit
8. bak de taart zo'n 30 minuten
9. laat afkoelen op een rooster




tip

als je oven aan één zijde warmer wordt halverwege de taart draaien. De mijne wordt achteraan warmer. Ik vergat de taart de draaien en dat zie je dan ook wel aan het resultaat.

3 opmerkingen:

  1. Lekkere taart zeg! De eerst volgende verjaardag ga ik hem eens maken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil je hierbij graag laten weten dat ik je foodblog heb opgenomen in onze foodblog-feed verzameling: ChefinaBox.collected.info. Een realtime overzicht van alle artikelen van alle Nederlandse foodblogs plus een aantal van de leukste Engelstalige. Voor iedereen die net zo van Foodblogs houdt als wij!

    Als je het een fijne pagina vindt zouden we het leuk vinden als je een linkje op je blog plaatst!

    Groetjes en blijf bloggen!

    Steven van Chef in a Box

    BeantwoordenVerwijderen