vrijdag 15 juli 2011

gestoofde noordkrieken met laurier

Als je een gulle vriendin hebt met een kriekenboomgaard kan het al eens gebeuren dat je keuken plots een zee van sappig rode vruchten is. En dan ga je dus aan de slag.
Lekker makkelijk én super lekker vind ik gestoofde kriekjes met laurier.




ingrediënten

krieken (hoeveelheid naar keuze)
suiker of een ander zoetmiddel (hoeveelheid naar smaak. Ik heb mijn laatste portie gezoet met agavesiroop ipv suiker)
laurierblaadjes (aantal naar smaak. Ik gebruik er vier voor wat ik zo'n 2 kg krieken schat)

facultatief: aardappelzetmeel om de saus in te dikken (aardappelzetmeel houdt in tegenstelling tot andere bindmiddelen de saus helder)


stappenplan

1. krieken wassen en meteen in de kookpot (niet laten uitdruipen) (je kan de krieken ontpitten maar ik ben lekker lui en laat dat over aan de eters van de kriekjes ;) )
2. suiker en laurierblaadjes toevoegen
3. tot koken laten komen en dan een twintigtal minuutjes laten sudderen.
4. eventueel de saus indikken (krieken uit de saus halen voor je dit doet)



Lekker gewoon zo, met slagroom, bij ijs, bij een versgebakken brownie of chocoladecake geserveerd met wat half opgeklopte slagroom.
Maar ook erg lekker bij "pain de veau" of " ballekes". (Wat is er nu ouderwets lekkerder dan ballekes met kriekskes?)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten